Kies uw taal: English Nederlands

Drones voor moeilijk, saai of gevaarlijk werk

nieuws 22.01.2018

Drones zijn een droom voor inspecties, opmetingen en observaties. Zeker in een havengebied kun je tal van toepassingen bedenken waar onbemande vliegtuigjes de mens helpen op moeilijk toegankelijke plaatsen, in gevaarlijke omstandigheden of gewoon om sneller te werken. "Het aantal geregistreerde toestellen en professionele dronepiloten neemt stevig toe", zegt men bij het opleidingscentrum van Noordzee Drones in Zeebrugge. Ook Maxicon is op heden al aanwezig met hun drone in de Haven van Zeebrugge.

Er bestaat grote interesse voor toepassingen van drones in de haven. Dat bleek uit de grote opkomst voor een infosessie georganiseerd door de POM West-Vlaanderen, APZI, MBZ, Voka en Noordzee Drones. "In 5 jaar tijd gingen we in België naar 1.335 geregistreerde, professionele toestellen en 500 leden in onze beroepsfederatie. Alleen al bij Noordzee Drones zijn 720 piloten opgeleid. De meeste toepassingen van drones zijn inspecties, zoals van schepen, bruggen, havenkranen en ladingen. Maar je kunt er ook bulkgoederen mee opmeten of stocks van auto's op haventerminals tellen. Met fotogrammetrie kun je immers grote terreinen tot op een centimeter nauwkeurig in kaart brengen. Daarnaast kun je drones veilig inzetten voor vaststellingen in gevaarlijke omgevingen en search & rescue. 

haven zeebrugge 2.jpg

Het gebruik van onbemande vliegtuigen is streng gereglementeerd, belicht secretaris Laurent Geeraerts van BeUAS. Rond het wetgevend kader stipt hij vooral aan dat voor elke dronevliegbeurt een afzonderlijke toelating aangevraagd moet worden. En wie het Amazonsprookje van onbemande, automatische gestuurde pakjesleverinen door het luchtruim geloof, is eraan voor de moeitel het is strik verboden om vracht te vervoeren en het toestel moest steeds binnen het zicht van de bestuurder blijven. 

Opmetingen kunnen dankzij dronetechnologie veiliger en pak efficiënter gebeuren. Ook inspecties en S&R acties kunnen baat hebben bij gebruik van drones Cederic Veryser, Maxicon Drone Solutions

Havenkapitein Peter Degroote verduidelijkt de specifieke reglementering voor het havengebied van Zeebrugge: "Daar zijn alleen professionele dronevluchten toegelaten en het is verboden te vliegen boven bijvoorbeeld militaire basissen en LNG-installaties. Elke vlucht moet tijdig aangevraagd worden bij het Directoraart-Generaal van de Luchtvaart (DGLV) en de havenkapiteindienst." Die aanvraagprocedure hoeft bedrijven niet af te schrikken. "In het verleden kon het soms tot 2 maanden duren maar voor de opgedane ervaring en een vlottere verwerking, spreken we nu van 5 tot 10 werkdagen bij het DGLV en 5 werkdagen bij de havenkapiteindienst. Onlangs werd zelf in amper 4 dagen een toelating gegeven. Binnenkort komt er een e-loket met de ambitie om binnen maximaal 24 uur een toelating af te weren. 

haven zeebrugge.jpg

Een opmerkelijke investering in - zeer grote - onbemande vliegtuigen staat op til bij Defensie, vertelt Frederick Van de Kerkhove van de Marinecomponent. "Daarmee willen we de helikopters vervangen voor bepaalde bewakingsopdrachten, militaire operaties, kustbeveiliging en marititieme assistentie. Het gaat om de zogenaamde dull, dangerous and dirty jobs zoals het opsporen van mijnen en losgeslagen containers bij zwaar zweer. 

Dit artikel is afkomstig uit het magazine Ondernemen van Voka, uitgave van 19 januari 2018. Voor meer info zie www.voka.be